IV generacja 1994-2004 SN95

1. Czas odświeżyć FOXA

Lata 80te minęły, a wraz z nimi w USA odeszła moda na kanciaste samochody z małymi silnikami, które na każdym kroku przypominały, że era muscle cars dawno się skończyła. Dla mnie pojawienie się na rynku muskularnego i potężnego Dodga Vipera – czyli Cobry lat 90. było zielonym światłem dla zmian w amerykańskiej motoryzacji.

Viper

A Ford trzeba przyznać zaspał, bo na rynku pojawiły się już nowe wcielenia największych konkurentów czyli Camaro i Firebird. A honoru prekursora ponycars wciąż bronił wysłużony już FOX.

Mustang FOX

Wszyscy zaczęli zadawać sobie pytanie jak będzie odpowiedź producenta, który przecież stworzył tę kategorię aut. Kolejna ofensywa w trwającej już od prawie 30 lat ,,pony war” ruszyła. Na czele zespołu projektantów stanął Will Boddie. Otrzymał on trudne zadania do wykonania, ponieważ nowy model musiał powstać jak najszybciej, sprawy nie ułatwiło też że Ford na najnowsze wcielenie ,,galopującego konia” zamierzał przeznaczyć jedynie 700mln $. Dla porównania na program CDW27 czyli Forda Contour (w europie sprzedawanego jako Mondeo) przeznaczył aż 6 mld $.

Jednak to nie pieniądze były największą trudnością przy opracowaniu koncepcji na Mustanga końca XX wieku. Najtrudniejszym było zawarcie ducha I generacji w zderzeniu z wymogami bezpieczeństwa i postępem technologicznym lat 90tych.

will boddie

2. Schwarzenegger czy Rambo?

Zespół Boddiego otrzymał za zadanie stworzyć auto, którego forma miała jednoznacznie mówić – to jest Mustang w prawdziwym amerykańskim stylu.

Tylko, że te określenie jest tak szerokie, jak gama dostępnych modeli zza wielkiej wody.
Najprościej byłoby wyciągnąć z magazynów formy do paneli z 1964, ale to oczywiście odpadało. Specjaliści od Henrego Forda zabrali się do pracy, której efektem było stworzenie trzech koncepcji, które miały odpowiadać wyobrażeniom typowych właścicieli na temat nowego modelu.

Pierwsza koncepcją był projekt „Bruce Jenner„:

bruce jenner

projekt Bruce Jenner

bruce jenner

projekt Bruce Jenner

Była wizją nowoczesnego, ładnego coupe ale jego łagodne i miękkie linie nie były tym czego szefowie Forda oczekiwali, większości kojarzył się z modelem Probe, który znajdował się już w ofercie spod znaku błękitnego owalu. Tak więc prace trwały dalej.

W odpowiedzi projektanci przedstawili bossom wizję agresywnego wojownika z Hollywood „Johna Rambo„:

rambo

projekt John Rambo

rambo

projekt John Rambo

Patrząc na niego ma się nieodparte wrażenie że wyskoczy z niego Batman, a nie przyszły właściciel Mustanga. Dlatego ta wizja też trafiła do śmietnika.

Postanowiono wypośrodkować proporcje, tworząc projekt „Arnold Schwarzenegger„:

projekt Arnold Schwarzenegger

projekt Arnold Schwarzenegger

Koncepcja zawierała oczekiwaną kombinacje proporcji, nowoczesnej stylistyki, mocy i amerykańskiego stylu. Zawierała wszystkie zasadnicze elementy tak lubiane przez fanów Mustanga, jak: chromowany galopujący koń na grillu, wloty na bokach oraz masce, tylne światła tzw. three-bar taillights. Dlatego oceny były tylko pozytywne.

Arni z Dearborn wchodził do produkcji:

Arni 🙂

3. Mach III jako zapowiedź nowej generacji

Na deskach kreślarskich Schwarzenegger prezentował się dumnie, lecz droga do wersji produkcyjnej była jeszcze daleka, aby zapoznać i oswoić entuzjastów Mustanga z nowym modelem postanowiono zaprezentować prototyp. Dlatego w 1992 jako zapowiedź nowej generacji Mustanga, zaprezentowano koncepcyjny model o nazwie Mach III.

MACH III

MACH III

Powstał on na zamówienie Johna Coletti, głównego managera programu SN-95. Mustang Mach III od początku planowany był jako ręcznie robiony show car, mający za zadanie zaznajomić klientów z nową stylistyką kolejnej generacji pony cara. Który to miał zadebiutować na rynku w 30. rocznicę debiutu pierwszego modelu galopującego konia.

Miał on czerpać szeroko ze stylistyki klasycznych mustangów. Pojawiły się między innymi tylne boczne wloty powietrza, wnętrze wzorowano na Mustangu 69-70 z symetrycznym podziałem konsoli. I co najważniejsze, pojawił się na atrapie galopujący konik zajmując miejsce jajowatego znaczka Forda, który to widniał od 1979 roku. Pełen obłych kształtów i łagodnych zakrzywień, nowy Mustang bardzo się podobał.



Powstały jedynie dwa egzemplarze tego dwumiejscowego odkrytego roadstera. Pierwszy był w kolorze right red drugi metallic green, obydwa posiadały czarne wnętrza, deska rozdzielcza pokryta była pluszem, auta wyposażono w pięcioramienne chromowane obręcze kół.

Dane techniczne:
1992 Mustang Mach III wyposażony był w doładowany V8,
o pojemności 4.6 4V osiągającą 450HP przy około 4500rpm i moment 440 lb-ft.

6 biegową manualną skrzynie biegów i napęd na tylną oś
.
Pozwalało to rozpędzić III do 180mph i od 0-60mph w 4,5s

Niestety do dziś przetrwał jedynie zielony egzemplarz Macha III. Pierwszy (czerwony) w 1994r podczas transportu z Canadian Show, uległ wypadkowi i doszczętnie spłonął zielony egzemplarz w 2002 roku osiągnął na Christies Charity Auction cenę $491,500.

MACH III na aukcji


Ford nie wybudował już kolejnych egzemplarzy.

Historia legendarnego Macha III jednak jeszcze się nie kończy…
Od 2008 roku dzięki Davowi „Gumball Wizard” Haymondowi i jego firmie Extreme Autoworks z Arizony http://www.mustangconcept3.com/home.html możemy stać się szczęśliwym posiadaczem Macha – Concept 3. Jego replika często pojawia się na wielu wystawach.
Dumnym posiadaczem możemy stać się już od 48000$
Film:

Concept 3

Concept 3


Concept 3 środek

Concept 3 środek

4. Premiera (opis modelu na 1994 rok)

Pod koniec 1993 roku nowe wcielenie Mustanga ruszyło na podbój Ameryki. Potwierdzeniem, że nowy model podoba się kupującym była nagroda Car Of The Year 1994. Która została przekazana na ręce Vice Prezydenta Ford Motor Company Ross Roberts w Detroit. Warto przypomnieć, że tytuł samochodu roku otrzymał też Mustang II.
14-ford-mustang-160414
coty1994

5. Produkcja SN95 ruszyła

Jakość video nie powali was na kolana ale program powstał w 1995, kiedy królował VHS. W niecałe 30 minut zobaczycie linie produkcyjna na której rodziła się kolejna odsłona legendarnego Pony.

Część 1.

Część 2.
<
Część 3.
<
Część 4.
<

6. Opis modelu na 1995 rok + specjalna edycja czyli Cobra R

rozdział w przygotowaniu

7. 1996 mały facelifting + 4.6 litra w cobrze

rozdział w przygotowaniu

8. 1997-98

rozdział w przygotowaniu

9. 35 lecie debiutu i New Edge Sn95

rozdział w przygotowaniu

10. 2000 i Cobra R

rozdział w przygotowaniu

11. 2001 i specjalne wersje (Bullit i pierwsza Cobra z IRSem) +2002

rozdział w przygotowaniu

12. 2003 Mach I i 2004 Cobra Terminator

rozdział w przygotowaniu