I generacja 1964-73

Przedstawiamy historie generacji, które będą brały udział w rajdzie.
Zaczynamy od I generacji.
Na początku lat 60 Ford postanowił wyprodukować samochód sportowy jako tańszą alternatywę do Corvette. Było dużo różnych pomysłów na logo i nazwę ale ostatecznie symbolem stał się galopujący Mustang – dziki koń z prerii. Twórcą projektu był fan myśliwca P-51 Mustang, z okresu II wojny światowej co na pewno miało wpływ na nazwę i projekt. Do tego dodano tło – czerwone, białe i niebieskie paski, symbolizujące Stany Zjednoczone.
9 marca 1964 roku z linii montażowej w Dearborn, Michigan zjechał pierwszy Mustang – biały Wimbledon Cabrio z silnikiem V8 260ci, a 17 kwietnia 1964 roku Ford oficjalnie pokazał światu Mustanga. Dostępny był coupé i kabriolet – silnik V6 z 3 biegową skrzynią, teraz popularnie zwany 64 ½ a co najważniejsze był przystępny cenowo i pewnie dlatego w ciągu pierwszych 12 miesięcy Ford sprzedał blisko 417,000 Mustangów
Szybko do tych modeli dołączył fastback, a w roku 1965 powstała też wersja GT – wzmocniona, 4-biegowa, mocniejszy silnik, a poprzez zmodyfikowany wygląd nabrała charakteru typowo sportowego samochodu. Pojawiła się też wersja Shelby GT350 – jako wersja wyścigowa, a następnie Shelby GT500 z 355 konnym silnikiem.
I generacja jest najbogatsza w wersje silnikowe (kilkadziesiąt różnych kombinacji od 90 do prawie 400 konnych z pojemnością 7 litrów), ponad 10 wersji nadwozia i typów (np. Boss, Mach, Shelby, Cobra), oraz wiele edycji specjalnych. W 1971 zaczęła się prawdziwa era muscle carów więc i Mustang stał się większy, i urósł do 481 cm długości i do dziś jest najdłuższą wersją.
Oczywiście zagościł w wielu filmach z których najbardziej znane to “Goldfinger” oraz “Bullit”.
I generacja skończyła się w 1973 roku wraz z nastaniem kryzysu paliwowego. Nie ma wątpliwości że dzięki zawładnięciu rynkiem Ford Mustang – a przede wszystkim I generacja – stał się najbardziej kultowym i rozpoznawalnym amerykańskim samochodem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.