Shelby GT500

 

Shelby GT500

Jednym z modeli który był i jest najbardziej pożądanym z
kolekcji Mustanga, jest model GT500. Korzenie tego modelu
wywodzą się z Cobry i charakteryzują się największą oferowana seryjnie
mocą spośród Mustangów. Zadanie umieszczenia mocnego silnika V8 w
niewielkich rozmiarach Mustangu spadło na Carolla Shelby.
Ubogie wyposażenie miało dać bezkonkurencyjny samochód uliczny. Lecz
zamysły te nie zawsze podobały się nabywcom którzy korzystali z
wyposażenia opcjonalnego.
Oryginalny GT500 Debiut 1967 – 1970
Pierwszy Mustang GT 500 został sprzedany w 1967 roku po
debiucie na „New York Auto Show”, zaledwie dwa i pół roku po sprzedaży
pierwszego Mustanga ( okres ten Shelby poświęcił na stworzenie Muscle Cara który dorówna konkurencji). GT500 był sprzedawany wraz z modelem GT350,
który był dostępny od 1965 roku.Oba samochody zostały wyprodukowane w
oparciu o standardową wersje Forda Mustanga i zostały specjalnie
zmodyfikowane przez amerykańskiego projektanta samochodów Carrolla Shelby.W 1967 i 1968, Mustang GT500 był wyposażony w silnik 428-cali o nazwie Interceptor Police V8. Niektóre modele z 1968 GT500 posiadały silniki o pojemności 390-cali V8 z powodu ograniczonej dostępności silników 428. Te dwa typy oferowane były albo z trzy-biegową automatyczną albo cztero-biegową manualna skrzynia biegów.Mustang GT500 był dostępny tylko jako dwudrzwiowe Coupé. Kabriolet pojawił się 1968 roku, ale nie cieszył się dużą popularnością. 1967
Mustang GT500 był i jest ukoronowaniem współpracy między byłym kierowcą wyścigowym
Carrollem Shelby a firmą Ford Motor Company.Łączna produkcja GT500 to 2048 egzemplarzy i znacznie przewyższa
produkcję GT350, która zamknęła się liczbą: 1175.
Ewolucja

Carroll Shelby przestał działać z Fordem w 1969 roku. Ford
nadal sprzedawał GT 500 aż do 1970 roku. Wersja Cabrio przestała być
dostępna. W miarę upływu lat nadwozia ulegały wydłużeniu o kilka cali. A wersja silnika 428 V8 została oficjalnie przypisana do modelu GT500 wraz z wymienionymi wyżej skrzyniami. GT500 zniknął w 1971 roku po odejściu i zakończeniu współpracy z Carrolem Shelby. Musiało minać ponad 30 lat aby Ford wznowił współpracę z Shelby’m i odbudował wizerunek jednego z najpiękniejszych modeli amerykańskiej motoryzacji.
GT500 Odrodzenie 2007- 2009

.

.

.

.

Ford wprowadzając na rynek piątą generację Mustangów w 2005 roku wzorował się na stylistyce z lat 60-tych. Aż wreszcie w 2007 r.
Ford rozpoczął sprzedaż nowej wersji Mustanga GT500, zaprojektowanej we
współpracy z Carrollem Shelby. Nowy GT500 został po raz pierwszy pokazany jako samochód koncepcyjny na 2003 New York International Auto Show 23 marca, i od razu wzbudził zainteresowanie opinii publicznej.GT500 wyposażony został w 5.4l doładowany silnik V8 o mocy ponad 450+ KM i sześciobiegową manualną skrzynią biegów T-56 Tremec, oraz 18-calowe aluminiowe koła. Wszystko to miało zapewnić ponadprzeciętne osiągi.
Specjalnie dostrojone zawieszenie poparte 12 letnia praca nad stworzeniem tego modelu, zaowocowało znakomitym debiutem na torze Daytona International Speedway w lutym 2005 roku. Przerobiony pas przedni
wyposażony jest w funkcjonalny rozdzielacz powietrza i wyjątkowy dyfuzor. Zapewnienia to poprawę przepływu powietrza i aerodynamiki. Wloty na masce doskonale odprowadzają duże ilości ciepła wytwarzanego przez silnik (
bliźniacza konstrukcja z Forda GT ). Zmienione wkłady reflektorów oferują
bardziej agresywny wygląd i przez symetryczne ułożenie górnej i dolnej
kraty z dużymi otworami powietrza wizualnie nawiązują do klasycznych
GT500.Wnętrze GT500 jest standardowo wyposażone w skórzane fotele, deskę i większość elementów wnętrza. Chrom został tu zastąpiony anodyzowanym aluminium. Na środkowej części widnieje tabliczka z Nr VIN i własnoręcznym podpisem Carrola Shellby. Gałka biegów pozwala zmieniać biegi szybko i precyzyjnie. Zarówno na skórzanej kierownicy jak i na zagłówkach widnieją
znaki Cobry.
Przykładowe Dane modelu S197:   07-2009
. Przykładowe Dane:

  • rozstaw osi 2720 mm
  • rozstaw przedniej osi 1572 mm
  • rozstaw tylnej osi 1588 mm
  • calkowita długość 4775 mm
  • wysokość 1380 mm
  • szerokość 1877 mm
  • waga 1788 kg
  • pojemność baku 60l
  • moc: 507 PS / 500 KM / 372,9 kW przy 6000 rpm
  • moment: 651 Nm / 480 ft.lb / 66,4 kgm przy 4500 rpm
  • cena około 50 000$

 GT500 Metamorfozy 2009- 2010


..... Samochód ten jest przygotowywany przez specjalny dział Forda – SVT (Special Vehicle Team) i sprzedawany pod nazwą Ford Mustang Shelby GT500. Z Carrollem Shelbyobecne modele nie mają nic wspólnego poza ‘noszeniem’ jego nazwiska. To ukłon Forda w kierunku ich wieloletniego współpracownika i tunera, poza tym znane nazwisko przyciąga potencjalnych nabywców.Pod maską umieszczono w pełni aluminiową, doładowaną jednostkę V8 o pojemności 5.4-litra i mocy 550 KM. To o 10 KM więcej, niż oferował poprzednik. Co ważniejsze, nowy silnik jest o 46,2 kg lżejszy od starszej konstrukcji, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i lepszy stosunek mocy do masy.Czymś, co odbiega od tradycji jest układ rozrządu. Nie ma tradycyjnego OHV i zaledwie dwóch zaworów na cylinder, są po dwa wałki rozrządu w każdej z głowic (układ DOHC – Double OverHead Camshaft) i aż cztery zawory na cylinder. Budowa ta sprawia, że jednostka zdecydowanie wyróżnia się komplikacją spośród motorów samochodów sportowych z USA. Silnik jest ‘poganiany’ sprężarką mechaniczną typu Roots. Przechodzące przez nią powietrze jest schładzane w międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego za pomocą cieczy. ‘Związek’ silnika z kompresorem wytwarza moc 527 KM przy 6200 obr./min. Przy o 50 obr./min. wyższych obrotach kończy się bezpieczny zakres pracy jednostki. Maksymalny moment obrotowy jest równie słuszny jak moc, bo 692 Nm przy 4500 obr./min.to nie mało. W układzie napędowym jest nawet manualna (tak tak, manualna) skrzynia biegów o sześciu przełożeniach.Dzięki temu ważący ponad 1700 kg Mustang powinien pojechać około 250 km/h.Zabezpieczenie polega na zainstalowaniu dodatkowych chłodnic, żeby mimo wyższej mocy utrzymać bezpieczne temperatury pracy.Dzięki temu Shelby GT500 szybciej osiąga prędkość maksymalną.Jak wiele amerykańskich samochodów, tak i GT500 ma niespecjalnie nowoczesne zawieszenie. O ile z przodu są kolumny McPhersona i dolne wahacze poprzeczne, o tyle z tyłu jest poprzeczny drążek poprzeczny (Panharda) i dwa drążki wzdłużne. Nie jest to najlepsze zawieszenie do dynamicznej jazdy Swoje mają też zrobić opony Michelin o szerokości 245 mm i profilu 35 % z przodu i rozmiarze 285/30 z tyłu. Osadzono je na felgach o średnicy 19 cali.  Z przodu pojawiły się 350-milimetrowe tarcze zatrzymywane okładzinami poruszanymi przy pomocy czterech tłoczków w każdym zacisku.

W nowej wersja pojazdu zminimalizowano również problem hałasu i wibracji, które były odczuwalne zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością.

Samochód oferowany będzie w trzech wersjach – coupe, convertible oraz po raz pierwszy ze szklanym dachem.

MUstang GT500 Super Snake by Shelby dla miłośników jeszcze mocniejszych silników i jeszcze szybszej jazdy… Mustang w tej wersji może być wyposażony w silnik o mocy 630 KM lub 725 KM…

Dane techniczne wersji Super Snake

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90o
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5409 cm3
  • Doładowanie: Kompresor typu Roots
  • Moc maksymalna: do 810 KM przy 6700 obr./min.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 149.75 KM/l (seryjny – 102.98 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 945 przy 4300 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła