1979 – MUSTANG wkracza w nową Erę.
W roku 1978 nastąpiło wiele niesamowicie ważnych dla przeciętnego człowieka wydarzeń. Sony prezentuje pierwszego Walkmana, świat za sprawą filmu “Gorączka Sobotniej Nocy” wkracza w erę Disco, Bee Gees szturmują listy przebojów dzieląc najwyższe lokaty z Village People i ich “YMCA” oraz “I Will Survive” Glorii Gaynor. Na drugim biegunie muzycznym powstaje świetny Van Halen, a w tym samym roku w Europie konklawe wybiera Karola Wojtyłę na Papieża…
Te wydarzenia wpłynęły na całą przyszłość, więc czemu nie powiedzieć o jeszcze jednym kulturotwórczym epizodzie roku 1978? Premiera nowego Forda Mustanga – modelu 1979.
Model 1979 to początek zupełnie nowej ery Forda Mustanga, to model, dzięki któremu przywrócono do życia nazwę Mustang, to model, który zakończył czas najsłabszych w historii wyników sprzedaży poprzedniej generacji, to model w którym wprowadzono rewolucyjną płytę podłogową, stosowaną przez następnych 25 lat, aż do wprowadzenia nowego modelu S197.
Rynek motoryzacyjny przyjął nowy model Mustanga z ogromną euforią, jego sprzedaż szybko wzrosła ostatecznie przekraczając pułap ustanowiony przez poprzednika o ponad 150.000 egzemplarzy. W sumie wyprodukowano 369.936 egzemplarzy, które szybko znikały z salonów Forda.
Ciekawym faktem jest, że platforma podłogowa nowego Mustanga była tą samą platformą, na której w 1978r budowane były modele Fairmont i Zephyr, jednak niewiele osób wie, że płyta ta, rozpoznawana pod nazwą FOX, była wprowadzona właśnie z myślą o nadchodzącym, nowym modelu Mustanga. Mustanga rozpoznawanego na całym świecie jako Fox Body, lub po prostu Fox.
![2222](https://i0.wp.com/www.mustangklub.pl/wp-content/uploads/2012/01/2222.jpg?resize=570%2C283&ssl=1)
Foxa można było kupić w dwóch wersjach nadwoziowych – Hatchback i Coupe (zwane również Notchback’iem). Bryła samochodu straciła jednak swój charakterystyczny wygląd, a styliści dali się ponieść w dużym stopniu wpływom europejskim. Karoseria stała się bardziej wygładzona i opływowa, galopujący Mustang przeniósł się na maskę i zamknął w małym okrągłym emblemacie, dwie pary prostokątnych reflektorów pojawiły się na krańcach spiczastego wlotu powietrza. Zrezygnowano z masywnych przetłoczeń na błotnikach i drzwiach, a tylne trójsegmentowe lampy zostały zastąpione sześciosegmentowymi. Był to prawdziwy powiew świeżości w Fordowskiej stajni i doskonale wpisał się w gusta odbiorców.
![79MustangAD3C](https://i0.wp.com/www.mustangklub.pl/wp-content/uploads/2012/01/79MustangAD3C.jpg?resize=500%2C335&ssl=1)
Dla potencjalnych nabywców przygotowano również wersję o podwyższonym standardzie Ghia dla Coupe i usportowioną wersję Cobra dla Hatcbacka.
![1111](https://i0.wp.com/www.mustangklub.pl/wp-content/uploads/2012/01/1111.jpg?resize=760%2C253&ssl=1)
Najbardziej pożądaną wersją był jednak repliki wersji specjalnej Mustanga, mianowicie Pace Indy Car.
![pcpost](https://i0.wp.com/www.mustangklub.pl/wp-content/uploads/2012/01/pcpost.jpg?resize=617%2C424&ssl=1)
W wersji Pace Car Mustang charakteryzował się oryginalnym przednim zderzakiem, wlotem na masce oraz jedynym w swoim rodzaju srebrno – czarnym malowaniem z pomarańczowymi elementami. Istotnym elementem był też tylny spoiler oraz aluminiowe, trójramienne koła TRX. We wnętrzu na kierowcę i pasażera czekały sportowe, kubełkowe fotele Recaro i sportowa trójramienna kierownica.
![it-all-began-for-the-fox-mustang-in-1979-a-pivotal-point-in-mustang](https://i0.wp.com/www.mustangklub.pl/wp-content/uploads/2012/01/it-all-began-for-the-fox-mustang-in-1979-a-pivotal-point-in-mustang.jpg?resize=259%2C210&ssl=1)
W pierwszym roku produkcji lista dostępnych silników nie była imponująca i zamykała się w 5 podstawowych opcjach:
- 2.3L – 2V – I-4 – 88HP
- 2.3L – 2V – I-4 – 132HP
- 2.8L – 2V – V-6 – 109HP
- 3.3L – 1V – I-6 – 85HP
- 5.0L – 2V – V-8 – 140HP
Fakt, że na rynku znalazło się tylko 47.568 egzemplarzy z 5.0 litrowymi, mocno okrojonymi z mocy, silnikami zapowiadał nieuchronne nadejście kolejnego kryzysu paliwowego…